…adica Customer Relationship Management sau Gestiunea Relaţiilor cu Clienţii

Când vine vorba despre CRM, prima întrebare care ni se pune este….”dar ce înseamnă CRM?”.  În România, sunt puţini cei care cunosc termenul, şi cu atât mai puţini cei care realizează beneficiile pe care le aduce un CRM. În ultimul an, câteva iniţiative au mai spart gheaţa, respectiv:

  • prima conferinţă de CRM din România, organizată în mai de ExpoMedia
  • un site care şi-a propus să mediatizeze şi să promoveze conceptul – CRM Review
  • …..şi inedit, primele cursuri specializate în domeniu şi-au făcut apariţia în oferta Facultăţii de Marketing din cadrul ASE (mai precis, începând cu anul acesta – un master specializat în CRM).


E adevarat, probabil criza este pricipalul factor care face ca tot mai multe companii să îşi întoarcă atenţia către clienţii pe care îi au în portofoliu, pe principiul ”Nu da vrabia din mână pe cioara de pe gard”

Customer Relationship Management este în primul rând o ramura a marketingului care:

  • gestionează eficient relaţia cu clienţii
  • eficientizează activitatea departamentului de vânzări
  • vinde suplimentar clienţilor din portofoliu pe baza informaţiilor şi a relaţiei deja existente
  • studiază comportamentul clienţilor în vederea colectarii de feedback şi implicit are efect asupra personalizării ofertei companiei
  • facilitează fidelizarea clienţilor existenţi
  • targetează eficient clienţii şi potenţialii clienţi ai companiei etc

…Şi pentru asta nu e nevoie decât de o persoană dedicată şi de o platforma CRM care să faciliteze toate cele de mai sus (şi multe altele).

…Bine, veţi considera şi investiţia pentru implementarea unei astfel de platforme. Trebui să ştiţi că Uniunea Europenă finanţează achiziţionarea şi implementarea aplicaţiilor de gestionare a relaţiilor cu clienţii.

Te-ar putea interesa si: