Care sunt domeniile preferate de clienti pentru achizitiile online? In ce masura internetul influenteaza modul traditional de luare a deciziei de cumprare? Care este modalitatea de plata preferata de clienti? Sunt doar cateva din intrebarile ale caror raspunsuri te vor ajuta sa poti lua decizia de a dezvolta sau nu un magazin online.

Studiu e-commerce


Studiile realizate recent de GKF (6 decembrie 2011 – 671 persoane mediul urban, reprezentativ, grad de eroare +/- 3,7 %, respectiv 21 februarie 2011 – 700 persoane, grad de eroare neprecizat) si Daedalus (noiembrie-decembrie 2011 – 1550 respondenti, reprezentativ, grad de eroare neprecizat) pe piata autohtona a comertului online si rapoartele Eurostat privind numarul de utilizatori de internet din Romania in anul 2011 surprind 2 aspecte importante:

  • Numarul persoanelor care obisnuiesc sa achizitioneze un produs dintr-un magazin online este in continua crestere;
  • Informatia detaliata si prezenta online a magazinelor influenteaza achizitia traditionala.

Cele mai importante 10 concluzii oferite de cele 3 surse de informare

1. In anul 2011, conform Eurostat, numarul utilizatorilor de internet din Romania a fost de 9,1 milioane dintre care 1,19 milioane in Bucuresti si Ilfov.

  • Ce inseamna asta pentru tine? O piata de desfacere de 9,1 milioane de potentaiali clienti.

2. Conform GFK, 57 % dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cumparat alte marci decat cele la care s-au gandit initial. Aceasta schimbare s-a datorat informatiei pe care acestia au gasit-o in mediul online.

  • Ce inseamna asta pentru tine? In fiecare zi, magazinul tau poate pierde clienti in favoarea magazinelor concurente cu o buna vizibilitate in mediul online.

Studiu e-commerce romania

3. 28 % dintre utilizatorii de internet din mediul urban (83,1 % din totalul utilizatorilor) au cumparat cel putin un produs din mediul online in anul 2011.

  • Ce inseamna asta pentru tine? 1,16 milioane de potentiali clienti familiarizati cu achizitiile din mediul online.

4. Targetul de clienti din mediul urban care realizeaza cel mai des achizitii online se incadreaza in categoriile de varsta 18-24 de ani (37%).

  • Ce inseamna asta pentru tine? In cazul in care, produsele comercializate de tine au ca target categoria de varsta 18-24 de ani, din zone urbane, dezvoltarea unui magazin in mediul online reprezinta echivalentul a circa 430 000 de potentiali clienti.

5. Achizitiile online sunt realizate intr-un procent de 54,8 % de barbati, respectiv 45,2 % de femei.

  • Ce inseamna asta pentru tine? Chiar daca studiile nu mentioneaza valoarea medie a unei achizitii sau/si frecventa de achizitie, e bine sa diversifici oferta de produse pentru a atrage cumparatori din ambele categorii.

6. Domeniile din care clientii au realizat cele mai multe achizitii sunt: electronice-electrocasnice (44%), imbracaminte si accesorii vestimentare (28%), produse de ingrijire personala (22%), carti, CD’uri, DVD-uri (22%).

  • Ce inseamna asta pentru tine? O imagine clara asupra domeniilor cu cel mai mare impact in mediul online. Daca produsele intalnite in magazinul tau traditional fac parte din aceste domenii, ai nevoie cu siguranta de un magazine online. Daca ai déjà un magazin online care ofera astfel de produse, va trebui sa gasesti diferentiatorul fata de competitorii tai si sa investesti mai mult in marketingul online.

Studiu e-commerce recent

7. Primele 2 modalitati de plata agreate de clietii din mediul urban sunt: plata ramburs (83%), plata cu cardul (28%).

  • Ce inseamna asta pentru tine? In cazul platii ramburs, principala modalitate de plata agreata de clienti, serviciile de depozitare, manipulare, asamblare, ambalare si transport a produselor trebuie sa reprezinte puncte critice in care se adauga un plus de valoare satisfacerii superioare a clientilor in raport cu concurenta.

8. Procentul cel mai mare de comenzi din mediul urban s-a realizat in timpul saptamanii (81%), in intervalul orar 10:00 – 18:00 (54%).

  • Ce inseamna asta pentru tine? Intensificarea campaniilor de promovare in timpul saptamanii, in intervalul orar 10:00 – 18:00 si diminuarea bugetului de promovare destinat zilelor de weekend. Asigura-te ca oferi suficiente informatii despre produse pentru a facilita procesul de comanda si in afara orelor de program in care nu poti oferi asistenta online sau prin telefon.

9. Domeniile cu cele mai importante cresteri in comertul online, in care clientii au platit produsele cu cardul bancar sunt: vanzarile onlie de flori (75%), carti (76%) si cadouri (65%).

  • Ce inseamna asta pentru tine? Idei de dezvoltare a businessului in mediul online.

10. Internetul a fost prima sau a doua sursa de informare pentru produsele din urmatoarele domenii: electronice, turism, timp liber, piese auto si altele.

  • Ce inseamna asta pentru tine? Intensificarea campaniilor de informare si promovare in mediul online.

Concluzie

Profita de oportunitatea pe care mediul online ti-o ofera, realizeaza un plan de dezvoltare a magazinului online, fixeaza-ti clar obiectivele si alege o solutie integrata de e-commerce (dezvoltare si promovare) pentru magazinul tau online.