În martie 2009, pe baza datelor colectate până la finele anului 2008, Uniunea Europeana a publicat un raport (“Barriers to E-commerce”) privind stadiul comerţului online în Uniunea Europeana şi potenţialul de dezvoltare a tranzacţiilor online între ţarile membre. Potrivit acestui raport:

Internetul este canalul de vânzare care a înregistrat cea mai mare creştere. La nivelul anului 2008, 51% din comerciaţii din UE vindeau şi online. Cu toate acestea, numai 21% dintre ei realizează vânzări transfrontaliere.

Între 2006 și 2008, proporţia tuturor consumatorilor din UE care au cumpărat cel puțin un articol prin intermediul internetului în cursul anului precedent, a crescut de la 27% la 33%, în timp ce comerțul electronic transfrontalier a rămas stabil (trecând de la 6% la 7%).

70% din tranzacţiile online sunt concentrare în Marea Britanie, Germania şi Franţa.

Există variaţii foarte mari ale tranzacţiilor online efectuate în ţarile membre UE. Astfel, dacă în ţările nordice (Danemarca, Suedia, Norvegia, Finlanda sau Islanda), peste 90% din utilizatorii de internet fac cumpărături online, în ţări precum Romania sau Bulgaria, procentul celor care folosesc internetul pentru achiziţii de bunuri si servicii este până în 5% din utilizatorii de Internet.

În 2008, cele mai multe tranzacţii online s-au efectuat pentru călătorii şi cazări (42% din totalul tranzacţiilor), urmate de haine şi produse sportive (41%), iar pe al treilea loc sunt cărţile, revistele şi training-urile online cu 39% din total.

Potenţialul tranzacţiilor online transfrontariere este semnificativ, dar există anumite bariere geografice, culturale şi legale care împiedică dezvoltarea acestora. În întreaga Europă, consumatorii recunosc faptul că tranzacțiile online din afara ţării oferă avantaje, chiar dacă ei nu profită încă de acestea. 30% din cetățenii UE ar lua în considerare cumpărarea online a unui produs sau a unui serviciu dintr-un alt stat membru, dacă produsul respectiv ar fi mai ieftin sau de o calitate mai bună . Un număr comparabil de cetățeni este, de asemenea, dispus să efectueze o achiziție în altă limbă și 59% dintre comercianții cu amănuntul sunt pregătiți să realizeze tranzacții în mai mult de o limbă.

Uniunea Europeană şi-a propus să vină cu o strategie pentru dezvoltarea comerţului online între ţările membre. Motiv pentru care, în urma raportului prezentat în Martie, reprezentanţii UE au comandat un studiu de tipul „mystery shopping” pentru evaluarea tranzacţiilor online transfrontariere. Studiul a fost publicat în Octombrie 2009. Revin cu amănunte foarte interesante!

Te-ar putea interesa si: