La cererea Comisiei Europene, un furnizor independent a efectuat un test online  (mystery shopping) pentru a verifica existenţa oportunităţilor de care dispun cumpărătorii care fac achiziţii online din alte tări ale UE, precum şi a barierelor pe care le întâlnesc aceştia, parcurgându-se etapele procesului de cumpărare. Persoanele care au participat la testare provin din toate ţările UE. Li s-a cerut să caute 100 de produse populare (CD-uri, computere, aparate foto, cărţi, îmbrăcăminte etc) pe internet, consemnând ce economii se pot realiza prin cumpărare transfrontalieră online şi cât de dificilă este cumpărarea online dintr-o alta ţară UE. În total, s-au efectuat aproximativ 11 000 de tranzacţii de testare. În urma studiului s-a constatat că 60% dintre tranzacţiile transfrontaliere nu au putut fi finalizate de către consumatori deoarece comerciantul nu a expediat produsul în ţara lor sau nu a dispus de mijloace adecvate plăţilor transfrontaliere.

Shopping-ul online îţi dă, printre altele, senzaţia de libertate, posibilitatea de a vizita o multitudine de magazine cu tot atât de multe oferte adunate din toate colţurile lumii disponibile pentru produsul pe care îl doreşti. Studiul efectuat de Comisia Europeană în rândul ţărilor membre a scos la iveala faptul că în ţări precum Portugalia, Italia, Slovenia, Spania, Danemarca, România, Letonia, Estonia, Grecia, Finlanda costurile de achiziţionare a produselor din shop-uri online locale sunt cu 10% mai mari decât costurile achiziţionarii unor produse similare din magazinele online din afara ţării, calitatea fiind îndoielnică, iar termenul de livrare nu prea este respectat!

Mergând mai departe cu idea cumpărăturilor online, vom descoperi că mai există şi alte inconvenienţe care pot îngreuna achiziţionarea produselor online. Pentru a dobândi statutul de cumparator online “european” nu este suficientă doar cunoaşterea limbii engleze. Trebuie să cunoşti cam toate limbile ţărilor membre deoarece majoritatea magazinelor online sunt doar în limba oficială din ţara de apartenenţă, astfel orientându-se în jurul produsului şi nu a clientului!

O altă treaptă pe care trebuie să o parcurgi pentru a ajunge la rezultatul dorit, finalizarea comenzii, este legată de poziţia geografică în care te situezi. Conform aceluiaşi studiu efectuat de Comisia Europeană, peste 60% din comenzi nu s-au putut onora din cauza refuzului furnizorului de a livra în ţara clientului respectiv. Această situaţie avantajează magazinele locale, care au onorat 98% din comenzile cu livrare la domiciliu, spre deosebire de 48% cât au satisfăcut magazinele online de peste graniţe.

Unul dintre cele mai importante aspecte la încheierea unei tranzacţii este modalitatea de plată. La fel şi în comerţul online, modalitatea de plată este punctul cheie al finalizării unei comenzi. Aici se poate discuta fie de plata prin card, adoptată de majoritatea magazinelor online, în special de cele care obişnuiesc să facă livrari peste hotare, fie de achitarea contravalorii produsului la livrare, modalitate practicată în general de magazinele “domestice”. Plata online cu cardul impune însă anumite criterii de eligibilitate, contribuind astfel la selectarea clienţilor în funcţie de regiunea geografică şi în funcţie de vârstă!

Prin urmare, un avantaj competitiv al proprietarilor de magazine online constă în flexibilitatea platformelor de e-commerce folosite şi în deschiderea pe care o au către potenţialii clienţi din afara ţării. Nu ezitaţi să dezvoltaţi şi versiunea în engleză a magazinului şi să-l promovaţi online şi pentru clienţii din afara ţării – folosiţi google adwords şi mediile sociale pentru a vă face cunoscută oferta…nu este foarte costisitor si cu siguranţă vă poate aduce câţiva clienţi în plus!

Ce acţiuni ne promite Uniunea Europeana pentru eliminarea obstacolelor şi pentru impulsionarea comerţului digital transfrontalier:

  • Simplificarea normelor transfrontaliere pentru vânzătorii cu amănuntul, de exemplu, cu privire la TVA, la taxele de reciclare şi la impozitele pe drepturi de reproducere.
  • Crearea unui set unic şi simplu de drepturi pentru consumatorii UE
  • Impulsionarea activităţilor de asigurare a respectării transfrontaliere a legislaţiei

Te-ar putea interesa si:

Facebook Comments

Website Comments

  1. cristina velio

    Bravo Mihaela Tutunaru! esti o surpriza foarte placuta! Foarte bun, adevarat si interesant articol!

Post a comment