obligatii legale magazine online

Mirajul comertului  electronic atrage din ce in ce mai multi adepti. Lipsa costurilor pentru chiria spatiului necesar lansarii unui magazin fizic, a costurilor legate de depozitare, dar si datorita migrarii cumparatorilor in mediul online, determina tot mai multi tineri sa isi lanseze o afacere in mediul online.

Daca si tu detii un magazin online sau esti pe punctul de a-ti lansa unul, acest material iti va fi de ajutor, deoarece specialistii Decalex, companie de servicii juridice de business, iti pun la dispozitie 10 dintre cele mai importante obligatii legale pe care le ai.

Asadar, iata care sunt acestea:

  1. Datele de identificare ale societatii – conform legislatiei in vigoare, orice magazin online trebuie sa puna la dispozitia utilizatorilor datele de identificare ale societatii, intr-o maniera cat mai usor accesibila; de obicei, acestea apar in pagina de contact a magazinului online, dar si in „footer”. Aceste date includ: denumirea firmei/societatii comerciale care detine magazinul, numarul de inregistrare la Registrul Comertului, Codul de Identificare Fiscala, capitalul social (doar in cazul magazinelor care opereaza pe teritoriul Romaniei), adresa postala completa a sediului social si a punctelor de lucru (doar daca cele doua adrese nu coincid), cel putin un numar de telefon valid si cel putin o adresa de e-mail de contact functionala, programul de lucru (zilele saptamanii si intervalul orar in care magazinul poate fi contactat de clienti altfel decat prin formularele online sau e-mail – de exemplu: telefonic, in showroom etc.)
  2. Inregistrarea ca operator la ANSPDCP – cel mai probabil ca, pentru a va creste afacerea si a ajunge la cat mai mult potentiali cumparatori, vei desfasura actiuni de marketing si vei colecta date personale pentru aceste actiuni. Ca administrator al magazinului online, este obligatoriu sa fiti inregistrat la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Consilierii juridici Decalex te pot ajuta sa intocmesti documentatia necesara si sa intri in legalitate.
  3. Protectia Datelor Personale – conform legii nr. 677 din 21 noiembrie 2001 datele cu caracter personal destinate a face obiectul prelucrarii trebuie sa fie prelucrate cu buna credinta si in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare, sa fie colectate in scopuri determinate, explicite si legitime. Orice persoana vizata are dreptul de a obtine de la operator, la cerere si in mod gratuit pentru o solicitare pe an, confirmarea faptului ca datele care o privesc sunt sau nu sunt prelucrate de acesta. Pe 4 mai 2016 a fost publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si Noul Regulament privind Protectia Datelor Personale ale utilizatorilor. Toti operatorii care colecteaza date personale trebuie sa pastreze datele intr-o forma care permite identificarea persoanelor vizate pe o perioada care nu depaseste perioada necesara indeplinirii scopurilor in care sunt prelucrate datele, iar in cazul in care sunt stocate pe perioade mai lungi de timp, , acestea vor fi prelucrate exclusiv in scopuri de arhivare in interes public, in scopuri de cercetare stiintifica sau istorica. Operatorii trebuie sa ia masuri tehnice sau organizatorice, astfel incat sa asigure protectia datelor si sa previna prelucrarile neautorizate sau ilegale, pierderile, deterioarea sau distrugerea accidentala. Poti citi mai multe despre dispozitiile Regulamentului privind protectia datelor personale AICI.
  4. Termenii si conditiile magazinului online – acestia reprezinta contractul intre entitatea juridica, respectiv magazinul online, si cumparatorul. Prezenta lor este obligatorie in cadrul site-ului, iar acestia trebuie sa includa drepturile si obligatiile fiecarei parti, politica de returnare a produselor, informatii despre garantii, dispozitii speciale privind executarea contractului. Cumparator trebuie si sa isi exprime acordul cu acesti termeni si conditii bifand faptul ca le-a citit si este de acord cu ele. Bifa pusa de consumator reprezinta, conform legii, acceptarea contractului, asadar, este important sa nu existe bifa pusa by default. Un aspect pe care suntem nevoiti sa il mentionam este faptul ca termenii si conditiile, ca si celelalte politici interne, trebuie sa reflecte activitatea magazinului, ei nu trebuie copiati de pe alte magazine online. Este necesar sa apelezi la servicii juridice de specialitate, pentru a te asigura ca indeplinesti toate aspectele legale si ca nu exista riscul de a intra intr-un litigiu.
  5. Link catre platforma SOL – incepand cu 9 mai 2016, toti comerciantii online care incheie contracte de vanzare sau de prestare servicii online trebuiesa furnizeze pe paginile lor de internet un link electronic catre platforma SOL, platforma ce poate fi accesata pe linkul https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=RO. Linkul catre platforma SOL trebuie sa fie vizibil si usor accesibil, similar termenilor si conditiilor site-ului, iar in cazul in care aceste conditii nu sunt indeplinite, risti  amenzi de pana la 5000 lei.
  6. Politica de securitate – orice magazin online este obligat sa ia masuri de securitate, pentru a proteja datele personale ale utilizatorilor si, in acelasi timp, pentru a-si proteja investitiile. Legea care trebuie aplicata in acest sens este Legea 677 din 21 noiembrie 2011, dar pentru a preveni atacurile cibernetice si pentru a asigura o dezvoltare durabila a companiei, consilierii juridici iti pun la dispozitie servicii juridice privind frauda informatica, violarea secretului corespondentei, falsificarea instrumentelor de plata, falsul informatic, accesul ilegal la un sistem informatic, alterarea integritatii datelor informatice, furt de date cu caracter personal, operatiuni ilegale cu dispozitive sau programe informatice. Cere opinia specialistului si construieste un business sanatos!
  7. Link catre ANPC – Conform legii, magazinele online romanesti sunt obligate sa afiseze pe prima pagina un link functional catre site-ul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Sunt exceptate de la regula magazinele online care opereaza in afara Romaniei. Va recomandam sa cititi cu atentie toate informatiile de interes public, pentru a preintampina eventualele reclamatii venite din partea clientilor.
  8. Modalitatile de plata si livrare a produselor – pe magazinul online pe care il administrezi trebuie sa mentionezi in clar si cat mai vizibil, inainte de plasarea comenzii – despre modalitatile de plata acceptate, iar in cazul magazinelor care accepta plata online prin card se va mentiona si procesatorul de plati (text sau logo-ul procesatorului cu link catre website-ul acestuia);, modalitatile de livrare, daca se fac livrari internationale, orice alte conditii suplimentare atunci cand este cazul (precum: varsta minima impusa cumparatorului, cantitatea minima de produse comandate, etc.).
  9. Specificatiile produsului – conform OUG 34/2014, magazinele online trebuie sa prezinte in pagina fiecarui produs principalele caracteristici ale acestuia.
  10. Prezenta formularului de retragere – in urma intrarii in vigoare a OUG 34/2014, consumatorii au dreptul de a renunta la cumparare in termen de 14 zile calendaristice de la data intrarii in posesia fizica a produsului si pot face acest lucru prin completarea unui formular de retragere sau orice alta declaratie neechivoca in care consumatorul isi exprima decizia de retragere din contract.

Speram ca vei lua in considerare aspectele legale mai sus mentionate si iti vei ajusta afacerea, astfel incat aceasta sa intruneasca toate aspectele legislative. Pentru consiliere juridica personalizata privind business-ul tau online, poti contacta consilierii Decalex la office@decalex.ro.

Te-ar putea interesa si: