Orientarea către clienţi şi marketingul relaţional a fost o nouă etapă a marketingului, apărută prin anii ’90 ca urmare a intensificării concurenţei între companiile de pe piaţa mondială. Şi chiar dacă a trecut ceva timp de atunci…în condiţii de criză, este tipul de marketing care funcţionează!

O strategie de marketing orientată către clienţi înseamnă:

  • O relaţie dinamică între client şi companie
  • Produse personalizate şi potrivite nevoilor clientului
  • Promovare personalizată şi interactivă în funcţie de nevoile şi dorinţele clienţilor (printr-o segmentare atent pregătită, un mesaj personalizat, un canal de comunicare care permite măsurarea şi colectarea feedback-ului)
  • Stabilirea punctului de contact cu clientul cât mai aproape şi în funcţie de opţiunile acestuia (vânzare şi promovare on-line, telefonică, la sediul clientului, prin agenţi sau consultanţi specializaţi etc)
  • Calitate evaluată în primul rând în raport cu nevoile şi dorinţele clienţilor.

Pentru toate acestea există din ce în ce mai multe instrumente specializate: softuri CRM şi eCRM, softuri pentru gestionarea eficientă a campaniilor de e-mailing sau SMS, magazine virtuale adaptate nevoilor fiecărui client în parte, reţele sociale care au în spate nenumărate soluţii de promovare targetată, programe complexe de fidelizare a clienţilor…şi lista poate continua.

Si tot în acelaşi scop, pe fondul lipsei de personal specializat, a intensificării concurenţei de pe piaţă şi apariţiei a tot mai multor clienţi nemulţumiţi, Comisia Europeană finanţează programe de studii superioare în domeniul gestiunii relaţiei cu clienţii.

Primul pas este să conştientizam că al nostru client este cea mai importantă resursă şi relaţia cu el este o garanţie a succesului fiecărei companii. Restul vine în mod natural…

Te-ar putea interesa si: