Usability reprezinta usurinta cu care un utilizator incepe o actiune pe care si-a propus-o si o duce pana la capat. Usability tine cont de cat de usor invata un utilizator comportamentul unei aplicatii, pasii necesari pentru a desfasura o actiune, cat de usor se regaseste continutul intr-o pagina sau cat de usor poate fi citita informatia.

Usability – Unde se aplica

Usability se remarca incepand cu Prima pagina a site-ului. Homepage-ul este punctul de plecare al relatiei dintre posibilul client si reprezentantul magazinului online. Din Homepage utilizatorul trebuie sa poata accesa paginile de interes pentru vizitatori, folosind o navigare intuitiva, pentru a-si da seama usor cum poate ajunge intr-o pagina dorita.

Usability – Elemente de incredere in site

Din Homepage nu trebuie sa lipseasca Logo-ul magazinului, un camp de cautare in site, elementele de securitate si modalitatea de contact. Elementele de interactiune directa (adresa, telefon, mail, suport online prin messenger, ajutor), vizibile in tot site-ul, sporesc increderea utilizatorului in continuarea cumparaturilor si in finalizarea comenzilor. Sunt indicate si mentionarea unor recomandari ca o sugestie pentru vizitatorii mai noi.

Usability – Elemente de comunicare in site


Pentru a ne asigura ca un magazin online are succes, prin comunicarea logica si relevanta a aplicatiei, utilizatorul trebuie sa fie indemnat la implicare. Dialogul cu utilizatorul prin continutul paginii trebuie sa fie logic, potrivit, sa reflecte incredere si sa fie adresat unei persoane. Se recomanda evitarea adresarilor impersonale. Potentialul client trebuie chemat la implicare directa, prin butoane de tip call-to-action evidentiate, butoane de confirmare ale actiunii sau mesaje relevante. Ideal ar fi ca orice produs din site sa fie gasit din maxim 4 click-uri.

Usability – Elemente de confort in site

Utilizatorii care acceseaza un site trebuie sa se simta confortabil in navigarea prin acesta. Fonturi neobisnuite, un amestec de prea multe culori sau contrasturi nepotrivite si poze cu o dimensiune foarte mare nu ii ajuta deloc, rezultand in diminuarea accesarilor. Se recomanda maxim 3 fonturi diferite, maxim 3 culori predominante si o dimensiune potrivita a pozelor pentru o incarcare rapida.

Usability – elemente de functionalitate in site

Din punct de vedere al functionalitatii, utilizatorii sunt foarte deranjati daca ceva le impiedica navigarea in conditii normale. Adrese WEB (Linkuri) incomplete, care trimit catre o pagina 404 sau care duc catre alte pagini decat cele mentionate vor scadea drastic increderea unui vizitator. Butoanele trebuie sa realizeze actiunea asteptata si nu trebuie sa existe butoane de tip call-to-action fara link sau poze care seamana cu un buton fara a avea o actiune pe ele.

Concluzie

In concluzie, pentru ca magazinul online sa fie eficient din punct de vedere al usability, este necesar ca magazinul:
– Sa prezinte informatia utilizatorului intr-un mod clar si concis, dar intr-o maniera apropiata
– Sa ofere posibilitatea utilizatorilor de a alege si sa le respecte deciziile
– Sa evite formularile ambigue in cadrul unei actiuni (de adaugare in cos, stergere produs etc.)
– Sa faciliteze navigarea pe site in conditii optime, fara erori de functionalitate sau greseli de imagine / text.
Ce elemente de usability credeti ca nu ar trebui sa lipseasca de pe niciun site?